Uprooted

Wcześniej opublikowaliśmy anglojęzyczną publikację, zawierającą eseje historyczne, które mają przybliżyć temat „zrabowanych” dzieci, oraz polskojęzyczną wersję dwóch esejów stworzonych przez polskie autorki (obie publikacje można znaleźć na naszej stronie: PUBLIKACJA ONLINE || Zbiór esejów historycznych o „zrabowanych” dzieciach. Wersja anglojęzyczna oraz PUBLIKACJA ONLINE || Zbiór polskich esejów historycznych o „zrabowanych” dzieciach).

Teraz oddajemy w Państwa ręce tekę ze scenariuszami lekcyjnymi, przeznaczonymi dla szkół ponadpodstawowych, które mogą być pomocą dla nauczycieli, którzy chcieliby samodzielnie przybliżyć swoim uczniom historię „kradzieży” dzieci przez władze nazistowskie na okupowanych ziemiach polskich oraz powojenne losy ofiar tej polityki.

Scenariusz zostały przygotowane specjalnie z myślą o polskiej szkole, nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby, po odpowiednim dostosowaniu, wykorzystać je w ramach edukacji pozaformalnej.

Oddajemy w Państwa ręce publikację, mającą przybliżyć historię polskich „zrabowanych” dzieci. Składają się na nią dwa teksty. Pierwszy, autorstwa Anny Malinowskiej, pokazuje główne założenia niemieckiej polityki kradzieży dzieci z krajów okupowanych. Omawiając je na przykładzie działalność Lebensborn, jednej z głównych nazistowskich organizacji, odpowiedzialnych za pozyskiwanie rasowo odpowiednich dzieci. Drugi, przygotowany przez Katarzynę Kaczorowską, opisuje powojenne próby restytucji zrabowanych dzieci do Polski oraz pokazuje jak dziś, w Polsce i Niemczech, podchodzi się – także w kwestii prawnej – do tych, już nie dzieci, a ludzi w bardzo podeszłym wieku.

Oba teksty ukazały się w anglojęzycznym zbiorze esejów poświęconych historii „zrabowanych” dzieci z Europy Środkowej i Wschodniej, który jest dostępny na naszej stronie: Zbiór esejów historycznych o „zrabowanych” dzieciach. Wersja anglojęzyczna.

Oddajemy w Państwa ręce anglojęzyczny zbiór esejów historycznych, mających przybliżyć historię zrabowanych dzieci z Europy Środkowej i Wschodniej. Na publikację składają się teksty przygotowane przez autorki pochodzące z Niemiec, Polski, Czech i Ukrainy. Przedstawiają one politykę władz nazistowskich, proces pozyskiwania i germanizowania dzieci oraz, poprzez pokazanie losów poszczególnych osób, jak silne piętno odcisnęły na nich te wydarzenia. Podjęcie tej problematyki z perspektywy autorek pochodzących z czterech krajów jest również szansą, aby zobaczyć, w jak różny sposób kształtowała się współczesna pamięć o tych wydarzeniach.

Jak podkreślił we wstępie dr Tomasz Skonieczny, redaktor publikacji: „Historia zrabowanych i wykorzenionych dzieci była przez długie lata na marginesie naszej wiedzy i zainteresowań o II wojnie światowej. Na przestrzeni ostatniej dekady los tych dzieci został szczęśliwie przywołany w Niemczech i Polsce, między innymi dzięki zaangażowaniu dziennikarzy z obu krajów, którzy odkryli, że wiele spośród zrabowanych dzieci nadal żyje i jest gotowa podzielić się swoimi opowieściami. Przy tej okazji na jaw wyszło również, że świadomość tego tematu w społeczeństwie jest praktycznie żadna. (…)

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Anną Malinowską, dziennikarką i autorką książki „Brunatna kołysanka. Historie uprowadzonych dzieci”, o nazistowskich poszukiwaniach „dobrej krwi”, powojennych losach zrabowanych dzieci, którym odebrano tożsamość i rodzinę oraz wymagającej pracy reportera, który zbiera świadectwa ofiar.

Rozmowa, przygotowana w formie podcastu, jest częścią projektu edukacyjnego „UPROOTED. Zrabowane / wykorzenione. Los dzieci odebranych rodzinom przez niemieckie władze okupacyjne podczas II wojny światowej”.

Podcastów Fundacji „Krzyżowa” można słuchać również na najpopularniejszych platformach podcastowych: anchor.fm, Spotify, a także m.in. na: Google Podcast i Breaker.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.